Äntligen, proteinrik och kalorisnål kladdkaka!

Mitt mål med bloggen är ju att ständigt hitta små knep för att minska kalorierna och öka proteininnehållet. För att minska kalorierna använder jag lightprodukter eller byter ut ingredienserna mot bättre alternativ och för att öka proteininnehållet kan jag ibland använda proteintillskott i form av vasslepulver eller kaseinpulver. På allmän begäran tänkte jag berätta lite om några produkter:
Vassle och kasein är protein som finns i mjölk. Av proteinet i mjölk är 20 % vassle och 80 % kasein. Kasein gör man exempelvis ost och keso av, men vasslet blir en restprodukt vid tillverkning. Efter en reningsprocess får vi fram det vi kallar för vasslepulver (eller Whey) som (med tillsats av sötningsmedel) säljs som kosttillskott. Vassle har en bra sammansättning för muskelbyggnad, och därför är det ett populärt tillskott bland folk som tränar. Generellt är vassle ett snabbare protein än kasein och det finns fördelar med att äta båda. Kasein kan ge en tjockare konsistens jämfört med vassle och, om jag inte minns helt fel, så tål kasein värme bättre. Vill man veta mer om vassle och kasein kan man besöka Carl och Christoffers blogg http://noslevatio.blogspot.se/2012/03/jag-tycker-inte-om-absolutistiska.html eller http://traningslara.se/skillnader-mellan-populara-proteinkallor-for-tranande-del-1/ exemplevis.
Stevia är en ersättning för socker. Det är en växt som är sötare än socker och används som sötningsmedel. Det är även värmestabilt, vilket gör den perfekt att baka med. Stevia ger ingen blodsockerhöjning vilket gör det passande för diabetiker. Den ger heller inga kalorier, vilket passar de som vill dra ner på sitt kaloriinnehåll.

Många vägrar äta lightprodukter eftersom de tycker att E-medel och tillsatser är onödiga eller farliga. Min åsikt är att riskerna med ett för högt kaloriintag vida överstiger riskerna med tillsatser i maten. 1 dl creme fraische 34 % innehåller 330 kcal mot 1 dl mini creme fraische 5 % som innehåller 85 kcal. Man får välja vilken creme fraische man vill, men faktum kvarstår att det är energibalansen som räknas när det kommer till viktnedgång eller viktuppgång. Alltså, min åsikt om lightprodukter kommer ju inte påverka mitt energibehov. Personligen äter jag hellre mycket av något jag har kalorireducerat än att bara få äta lite av något som är ett fullfettsalternativ.
Låt dina mål och din energiförbrukning styra ditt intag, och inte tvärtom.

Kände bara att jag ville få det sagt, nu till det roliga :)

Vem älskar inte kladdkaka? Denna gudomligt goda, chokladiga kaka som är busenkel att slänga ihop. Tyvärr passar orginalvarianten inte alla. Vad gör man då? Man gör Julias proteinrika och kalorisnåla kladdkaka istället ;)



Kladdkaka:

Ingredienser:
3 ägg
1dl stevia
1 dl semper finmix*
1/2 tsk bakpulver
30 gr (=0,8 dl) vassleprotein med blåbärssmak (men vanilj funkar nog bra det med)
2 krm salt
3 msk kakao
250 gr kvarg 0,3% (Lidls variant)
1 msk ljus sirap
*Kan bytas ut till någon glutenhaltig variant

Utförande:
Vispa ägg och stevia så poröst det går i en bunke. Blanda finmix (eller annat mjöl), bakpulver, vassleprotein och salt i en annan separat bunke. Sila ner kakaon i bunken med de torra ingredienserna och vänd ner dessa i bunken med äggsmeten. Blanda därefter i kvargen och sirapen. Häll i en smörad form och grädda på 200 grader i 15-20 minuter (precis så att kakan stelnat). Ät kall eller varm med frysta bär mixade med lättkesella/kvarg.

Makronutrientfördelning:

Energiprocentfördelning:
Den övre bilden visar fördelningen på min kladdkaka, den undre visar fördelningen på ett grundrecept.

Betyg:
Som ni ser så slängde jag in en liten jämförelse med ett "vanligt" recept på kladdkaka. Jag tror tabellen och figurerna talar sitt klara språk. Jag och min provsmakare tyckte att vår kladdkaka blev en bra variant på den klassiska, och den blev framförallt kalorisnålare och proteinrikare. Sirapen ger kakan lite extra sting, men man kan självklart skippa den om man vill ha det ännu nyttigare. Det går även att byta ut det glutenfria mjölet mot ett annat, det är oftast när man försöker göra tvärtom som det uppstår problem. Näringsprofilen blir t.o.m. lite bättre om man använder glutenmjöl eftersom det är mer proteinrikt och innehåller något färre kalorier än glutenfritt mjöl. I övrigt blev kakan lite kladdigare i mitten och lite fastare utmed kanterna, men jag och min provsmakare var ändå väldigt nöjda med resultatet. Vi hade i mer stevia än jag skrivit, men jag tror 1 dl räcker gott och väl för att få sötman. För de som är intresserade så fungerar det även med canderel cancao istället för kakao (4 msk blir bra).

(Lägg märke till den fina "vasen") ;)
En bit på typ 120 gram.

Skriv gärna i kommentarsfältet ifall ni provlagar något eller kommer på saker som gör recepten ÄNNU bättre :) Trevligt söndagsmys på er alla!

Kommentarer
Postat av: Marcus

Bra blogg! Måste prova detta receptet.



Reagerade på dina fina uträkningar med makro och kcal mm. Är det en app eller programvara?



Mvh Marcus

2012-05-21 @ 14:01:38
Postat av: Henrik

Jag gjorde en liknande variant inspirerad av dig, blev jättegod, så tack för det :-) länkade även hit från min fb-sida då så många ville ha receptet, hoppas det är okej. Ha det bra :-)

2012-05-30 @ 12:05:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0