Mammas köttfärssås

Till mamma: Jag vet inte vart ifrån du har fått receptet, men nu tänker jag dela med mig av min variant av din goda köttfärssås :) Som inspirationskälla står även Carl, en kille som tillsammans med Christoffer driver en grym blogg: http://noslevatio.blogspot.se/


Köttfärs- och tonfiskssås (4-6 portioner)


Ingredienser:
1 gul lök
1 paprika
110 gr champinjoner
15 gr smör- och rapsolja
400 gr nötfärs 10 %
All- och köttfärskrydda
100 gr rökt skinka (Enrisrökt Pärsons användes)
150 gr tonfisk på burk
150 gr chilisås
1 msk kinesisk soja
1 dl vatten
200 gr mini fraische

Utförande:
Hacka och stek grönsakerna, lägg sedan över dem på ett fat så länge. Stek nötfärsen och krydda med allkrydda. Skär upp skinkan i små bitar och tillsätt skinkan, tonfisken, grönsakerna, chilisåsen, sojan, vattnet och mini fraischen till pannan. Låt koka i 5-10 min. Servera med valfri pasta.

Makronutrientfördelning:
Hela såsen:
Kcal: 1440,6
Protein: 157,5 gr
Kolhydrater: 74,2 gr
Fett: 74,1 gr
Per 100 gram:
Kcal: 115,2
Protein: 12,6 gr
Kolhydrater: 5,9 gr
Fett: 5,9 gr

Betyg:
Jag kan bara tacka mamma för det fina receptet. Sojan och chilisåsen gör mycket för smaken. Idén med att tillsätta tonfisk kommer från Carl. Det är ett perfekt sätt att öka proteinvärdet på en annars så traditionell rätt.


Framöver kommer bland annat en uppdaterad version av ostkakan och ett gästinlägg från en hemlig kladdkakebakare, missa inte det! :)

Kommentarer
Postat av: Ruffruff

Kommer testas!! Jag är inget tonfiskfan men va fan, kan vara värt ett försök :-)

2012-04-19 @ 23:30:50
Postat av: Julia

Det ska du absolut göra :) Med allt annat göttigt i känner man knappt smaken av tonfisk ;)

2012-04-20 @ 10:02:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0