Glutenfri ostkaka passande för deff (Försök 1)

Jag har alltid känt ett litet sting i bröstet så fort någon nämner ordet "ostkaka". Sanningen är att jag inte kan minnas hur en riktig ostkaka smakar, jag kanske aldrig har ätit någon...
Idag hade jag lite tid över och efter seriösa cravings och lite research bland diverse träningssidor bestämde jag mig, jag skulle göra en glutenfri kalorisnål och proteinrik ostkaka!
Här är receptet jag använde:

Glutenfri kalorisnål och proteinrik ostkaka

Ingredienser:
4 ägg
3 tsk strösocker*
0,5 dl (ca.35 gr) finmix (semper)*
0,5 dl (ca.20 gr) bakepro (dalblads)
3 dl laktosfri lättmjölk
250 gr keso (fett 0,3 %)
250 gr kvarg (fett 0,3 %)
(* = Bör anpassas, tips mottages tacksamt)

Utförande:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och strösocker tills det blir poröst. Tillsätt finmix, bakepro och mjölk. Blanda slutligen i keson och kvargen. Häll i en ugnsfast form och grädda i ca. 45 min (ev +15 min). Låt stå i kylskåp några timmar. Servera med valfritt tillbehör. Sylt fungerade bra (om man har några kalorier till övers i budgeten).

Tips:
Socker kan nog bytas ut mot sötningsmedel (andra föreslår 1 dl sötningsmedel). Mängden finmix kan förmodligen ökas något. Mängden vanligt mjöl är svåröversatt till glutenfritt mjöl.

Makronutrientfördelning för hela ostkakan:
Cirka-värden som är baserade på produkterna i ingredienslistan.
Kcal: 968
Protein: 113
Kolhydrater: 76
Fett: 21,7

Betyg:
För att vara ett första försök så blev det väldigt gott, men man ska gärna låta den stå i kylskåp i några timmar så att smaken verkligen kommer fram. Nästa gång blir det sötningsmedel istället för socker. Det blev för lite sötma i den.
Tipsa gärna om ni har fler smarta idéer om hur man kan göra den godare/nyttigare!

Kommentarer
Postat av: Chrille

Där ja! Låter som en riktigt trevlig variant på min Frödingefavorit! Keep it up!

2012-03-08 @ 21:14:00
URL: http://noslevatio.blogspot.com
Postat av: Hallberg

Semper finmix används istället för? Är ej glutenintolerant och hittar inte skiten på ICA-hyllan :P

2012-03-23 @ 23:40:53
Postat av: Julia

Du kan byta ut det mot vanligt vetemjöl också (eller något annat mjöl) och jag tror inte det påverkar näringsberäkningen så mycket. Jag har gjort en ny förbättrad version av ostkakan som kommer på bloggen inom kort :)

2012-04-19 @ 23:14:05
Postat av: Salli

Harninte provat den men brukar man inte ha mandel i vanlig ostkaka? Det skulle man ju kunna ha i den här med kanske? Tack för en bra matblogg! :)

2012-09-22 @ 10:29:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0