Tips för nyttigare tacos (hemlig ingrediens) och ett toppenrecept på glutenfria tortillas

Jag tror vi alla kan vara ense om att tacos är sjuuuukt gott. Man tar gärna flera omgångar och det slutar oftast med soffläge och obeskrivlig matkoma. Vad gör man då om man verkligen vill njuta av en tacomiddag och inte hålla tillbaka på grund av kalorirestriktion? Man tar till små men enkla knep! Här kommer mina tips från lördagens tacomölande ;)

Köttfärs:
Köp en köttfärs med låg fetthalt. Jag använde en med 10 % fett och det funkade finfint.
Eftersom man inte vill kompromissa med den speciella tacosmaken så använde jag färdiga kryddpåsar.

Salsasås:
I boken "Gott utan gluten, soja, laktos, vete, mjölk och ägg" hittade jag ett recept på en salsasås som jag anpassade lite.

Ingredienser:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1 paket (500 gram krossade tomater)
1/2 tsk salt
1 tsk sambal oelek
Lite vitvinsvinäger
Lite chilisås

Utförande:
Stek hackad lök och vitlök i oljan. Tillsätt resten och låt småkoka i 20 minuter. Anpassa smaken med sambal oelek.

Makronutrientfördelning:
Cirka-värden.
Kcal: 301
Protein: 6,9 gram
Kolhydrater: 32,8 gram
Fett: 13,7 gram

Betyg:
Den fungerade fint som ersättning för köpt salsasås. Som ni ser på bilden blev det riktigt mycket så ska man göra tacos till många är det ett bra recept.

Creme fraische:
Istället för gräddfil använde jag en 8 % creme fraische (yoplait). Som jämförelse kan nämnas att vanlig gräddfil innehåller 140 kcal/100 gram och creme fraischen innehåller 116 kcal/100 gram. Vill man göra creme fraischen mer proteinrik går det säkert bra att blanda ut med kvarg.

Ost:
Jag köpte en 5 % hårdost från Milko som heter "Västan" som jag rev med ett rivjärn. Den smakar jättegott och är framförallt kalorisnål. Per 100 gram innehåller den endast 180 kcal men 33 gram protein. En påse med mager riven ost innehåller 240 kcal/100 gram och 30 gram protein. Win-Win situation med andra ord.



Glutenfri tortilla:
Det här var det bästa med hela kvällen. Vanliga tortillas innehåller gluten och jag har aldrig riktigt lyckats få till en bra tortilla. I samma bok som jag hittade receptet på salsasås hittade jag ett recept på glutenfria tortillas. Receptet räcker till två stycken.

Ingredienser:
2 dl majsstärkelse
1 1/2 dl sojadryck osötad
1 krm salt
ca 1 tsk fiberhusk
Rapsolja till stekning

Utförande:
Blanda allt. Låt stå en stund så fiberhusken kan binda smeten lite. Grädda i en upphettad stekpanna tills det bildas bubblor. Vänd och grädda på andra sidan.

Makronutrientfördelning:
Cirkavärden.
Kcal: 564
Protein: 4,8 gram
Kolhydrater: 97,9 gram
Fett: 16,5 gram

Betyg:
Makronutrientfördelningen kan ju förbättras, men jag vart så himla lycklig över att äntligen få kunna äta tacos med mjukt bröd. Fantastiskt!!!!! Enkel och god. Jag tror det var en bra idé att ha i lite fiberhusk för tortillan blev elastisk utan att gå sönder. Sa jag att den är laktos-, mjölk-, vete- och äggfri också? :)

Jag har sparat det allra bästa till sist. Här kommer mitt hetaste tips:

Papadums!!!!
Papa-vadå? Ja ni läste rätt: Papadums!

Papadums:
Ett indiskt bröd baserat på linsmjöl och rismjöl (glutenfritt med andra ord). De köps färdiga och står bland de indiska varorna (Santa Maria). I varje paket finns ca. 10 st.

Utförande:
Lägg två papadums på varandra på en tallrik och värm 45-55 sekunder på högsta effekt i mikron. Låt dem stelna till en minut och fyll sedan med tacoköttfärs, såser och grönsaker.



Makronutrientfördelning papadums:
Per bit (8 gram):
Kcal: 27
Protein: 1,7 gram
Kolhydrater: 4,6 gram
Fett: 0,2 gram
Per 100 gram:
Kcal: 340
Protein: 21 gram
Kolhydrater: 57 gram
Fett: 2,5 gram

Betyg:
Dessa är ett gott och betydligt nyttigare alternativ än de friterade majsskalen. För skojs skull kan vi jämföra:

Makronutrientfördelning majsskal (taco tubs):
Per bit (21 gram):
Kcal: 100,8
Protein: 1,47 gram
Kolhydrater: 13,4 gram
Fett: 4,62 gram
Per 100 gram:
Kcal: 480
Protein: 7 gram
Kolhydrater: 64 gram
Fett: 22 gram

Summering:
Det är tre gånger mer protein samt betydligt mindre fett. Papadums är en klar vinnare :)

Kommentarer
Postat av: Amanda

Tack för super bra tips julia! :D

2012-03-20 @ 21:33:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0